Door Manou Doutrepont

In een opiniestuk van 17 juni beweert een indrukwekkend aantal professoren, ambtenaren, politici en vakbondsleiders o.l.v. Jan Buelens dat het wetsvoorstel omtrent de minimale dienstverlening bij de NMBS een aanslag op het stakingsrecht is. Reageren tegen zo’n geweld houdt risico’ in. Toch zal ik proberen a.h.v. enkele vragen en beweringen de voorgestelde vanzelfsprekendheid van hun redenering in twijfel te trekken, als uitnodiging tot een open dialoog.

Lees meer...

Door Patrick Humblet

 

We gaan hier in op de regeringsplannen om het stakingsrecht bij de NMBS in te perken en een arrest van het Grondwettelijk Hof op 18 mei (64/2017).

 

De rode en groene bonden hebben tot nu toe nauwelijks gereageerd op de ingreep op  het stakingsrecht van de twee kleine spoororganisaties, OVS en ASTB. Maar nu, na een jaar sociale vrede, kunnen er stakingsacties komen na de examens. Het kan een ‘hete zomer’ worden.

 

De media behandelde het arrest van het Grondwettelijk Hof als een fait divers en had geen aandacht voor de golfeffecten voor de privé sector.

 

Lees meer...

Gewoonlijk associeert men het Duits model met Mittbestimmung, sociale vrede en partnership. Staat dat model onder druk? Wijzen de hoge stakingscijfers in 2015 in Duitsland op een verandering?

Lees meer...

De Groep van Tien zal een nieuwe poging ondernemen om het stakingsrecht te moderniseren. Enkele losse kanttekeningen:

Lees meer...

Reizigers verwachten in tijden van sociale acties een minimum dienstverlening van de NMBS en van De Lijn. Ondernemers vinden de staking van havenloodsen disproportioneel. De politiek neemt de boodschap over. De vakbonden noemen de minimum dienstverlening onrealiseerbaar, onproductief en asociaal. Tja, dan komen we in de eigenaardige situatie terecht dat partijen ruzie maken over hoe ze ruzie moeten maken. Een staking zal dat niet verhelpen. Integendeel. Waarom zouden alle betrokken partijen niet de koppen bijeen steken over een alternatief: de virtuele staking?

Lees meer...

According to our estimates, about 47 percent of total US employment is at risk.
Carl Benedikt Frey and Michael A. Osborne